مقاله

محضر ازدواج شیک

admin ۰۵ دی ۱۴۰۱

آداب و رسوم مراسم عقد در محضر ازدواج شیک چگونه است؟ آیا مراسم عقد محضری آداب خاصی دارد؟ برای برگزاری مراسم عقد در محضر ازدواج شیک مهردریا چه کارهایی باید انجام دهیم؟ چه لوازمی برای مراسم عقد باید تهیه کنیم؟ افرادی که تا کنون در مراسم عقد محضری شرکت نکرده‌اند اطلاعی درباره نحوه برگزاری مراسم عقد در محضر ازدواج شیک تهران ندارند و به همین دلیل استرس زیادی را تجربه می‌کنند. اما با دانستن چند نکته ساده درباره نحوه برگزاری مراسم عقد محضری می‌توانید برای مراسم عقد برنامه ریزی کنید و مراسم عقد باشکوه و بی نظیری داشته باشید.

در این مقاله می‌خواهیم درباره آداب و رسوم برگزاری مراسم عقد در محضر ازدواج شیک صحبت کنیم و چند کار مهم که پیش از مراسم باید انجام شود را یادآور شویم. اگر شما نیز قصد برگزاری مراسم عقد محضری دارید با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

 

رزرو تاریخ دقیق روز عقد و ساعت برگزاری مراسم

اولین قدم برای برنامه ریزی عقد مشخص کردن روز برگزاری مراسم عقد است. این تاریخ معمولا در حضور بزرگان فامیل و در جلسه بله برون تعیین می‌شود. تاریخ عقد ممکن است با یک مناسبت خاص مصادف باشد. انتخاب تاریخ عقد با مشورت خانواده‌ها صورت می‌گیرد و هر دو باید بر سر تاریخ مشخص شده نظر موافق داشته باشند.

برخی از زوج‌های جوان تمایل دارند که روز عقد با روز تولد یکی از آنها یکی باشد. با دانستن تاریخ عقد می‌توانید برای رزرو محضر ازدواج با قیمت مناسب اقدام کنید و برای برگزاری مراسم برنامه ریزی خود را آغاز کنید. علاوه بر روز عقد بایستی درباره ساعت آن نیز با اعضای خانواده و بزرگان فامیل صحبت کنید. در برخی از فرهنگ‌ها رسم بر این است که مراسم صبح برگزار می‌شود و پس از آن به مهمان‌ها ناهار می‌دهند و در برخی از فرهنگ‌ها نیز راحت‌تر است که مراسم در عصر برگزار شده و مهمان‌ها برای صرف شام دعوت می‌شوند. به همین دلیل باید ساعت مراسم عقد به صورتی باشد که پس از اتمام مراسم مهمان‌ها به منزل پدری عروس یا داماد و یا تالار دعوت شوند و پذیرایی صورت گیرد.

بهتر است فاصله زمانی بین عقد محضری تا صرف شام یا ناهار زیاد نباشد و مهمان‌ها خسته نشوند. ساعتی را برای جشن و پایکوبی در نظر بگیرید و پس از آن شام یا ناهار را سرو کنید. میوه و شیرینی را فراموش نکنید. قبل از شام یا ناهار بایستی از مهمانان پذیرایی صورت گیرد.

 

دریافت معرفی نامه از محضر برای انجام آزمایش قبل از ازدواج

یکی از مدارک مورد نیاز برای ثبت عقد در محضر ازدواج شیک شهرک غرب ارائه برگه جواب آزمایش پیش از ازدواج است. این آزمایش برای اطمینان از سلامت جسمی زوجین الزامی است و شامل آزمایش اعتیاد، ایدز، انواع کم خونی و در صورت داشتن نسبت فامیلی نزدیک بررسی مشکلات ژنتیکی می‌باشد.

برگه جواب آزمایش تنها یک ماه دارای اعتبار است و در این مدت باید عقد صورت گیرد. در صورتی که تا زمان عقد خیلی فرصت دارید می‌توانید آزمایش را برای یک ماه مانده به عقد برنامه ریزی کنید. علاوه بر آزمایش خون و آزمایش ادرار یک کلاس آموزشی برای زوجین برگزار می‌شود که در آن درباره نحوه ارتباط زناشویی و عاطفی میان زوجین صحبت می‌کنند و زوجین با این مسائل آشنا می‌شوند. شرکت در کلاس آموزش خانواده الزامی است و در برخی از مراکز زوجین هر دو با هم در این جلسات شرکت می‌کنند.

پس از انجام آزمایش دختر باید واکسن کزاز تزریق کند. برای بانوان تزریق می‌شود و در صورتی که پس از 20 سالگی واکسن دریافت نشده باشد در مراکز بهداشت واکسیناسیون کزاز انجام می‌شود.

همانطور که اشاره کردیم برگه جواب آزمایش یک ماه اعتبار دارد و به همین دلیل لزومی ندارد زودتر از این زمان برای انجام آزمایش معرفی نامه بگیرید. آزمایش باید در محلی که محضر ازدواج شیک مهردریا مشخص نموده است انجام شود. جواب هر آزمایشگاهی جز آزمایشگاه معرفی شده قابل قبول نیست و آزمایش باید مجدد تکرار شود.

در صورتی که عروس یا داماد در شهر دیگری زندگی می‌کند باید برای آزمایشگاه محل زندگی خود معرفی نامه دریافت کند و یا آزمایش خود را در شهری که محضر ازدواج در آن واقع شده است انجام دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دریافت معرفی نامه آزمایشگاه با شماره تماس درج شده در سایت https://mehredarya.com/ تماس حاصل فرمائید.

 

انجام خریدهای عقد و سفارش لباس و حلقه

برای انجام خریدهای مربوط به مراسم عقد بایستی یک لیست تهیه کنید و لوازم مورد نیاز برای مراسم را بر حسب اولویت یادداشت نمائید. ابتدا خرید حلقه عروس و داماد باید انجام شود. بنابراین باید بودجه‌ای را برای خرید حلقه در نظر بگیرید. هزینه حلقه عروس بر عهده خانواده داماد و هزینه حلقه داماد بر عهده خانواده عروس است.

پس از حلقه باید برای روز عقد در محضر ازدواج شیک تهران لباس مناسب برای عروس و داماد تهیه نمائید. لباسی که برای عروس و داماد انتخاب می‌شود باید حالتی رسمی داشته باشد. در بخش بعد در مورد نحوه انتخاب لباس برای مراسم عقد محضری بیشتر صحبت خواهیم کرد. اگر قصد دارید لباس خود را به صورت آماده خریداری کنید می‌توانید در فرصتی مناسب به خرید بروید و لباس مورد نظرتان را خریداری کنید. در صورتی که بخواهید لباستان را سفارشی و به همان مدل که مد نظرتان است بدوزید باید ابتدا پارچه را خریداری نموده و سپس آن را به خیاط بدهید تا برای روز عقد آماده شود. دقت داشته باشید که برای دوختن لباس باید کمی زودتر اقدام کنید تا لباستان به موقع به دستتان برسد.

خریدهای دیگری که برای روز عقد انجام می‌شود مربوط به برخی لوازم عروس و داماد است که در هر فرهنگ ممکن است تفاوت داشته باشد. اما به طور کلی لوازمی که برای عروس خریداری می‌شوند و بر عهده خانواده داماد است عبارت است از لیاس عقد، چادر سفید، سجاده و جانماز، لوازم آرایش، ساعت، ادکلن، مانتو، کیف و کفش، لباس مجلسی برای جشن عقد، شال یا روسری. خریدهای داماد نیز بر عهده خانواده عروس است و مهمترین لوازمی که برای مراسم عقد خریداری می‌شوند عبارت است از کت و شلوار، کفش و کمربند، ادکلن، پیراهن و ساعت.

ممکن است در برخی از فرهنگ‌ها لوازم دیگری نیز خریداری شود و به عروس و داماد هدیه داده شود. معمولا خانواده عروس برای زمان خوانده شدن خطبه عقد زیر لفظی تهیه می‌کنند تا سر سفره عقد به عروس تقدیم کنند.

 

از دیگر خریدهای مراسم عقد آینه و شمعدان است. برخی از خانواده‌ها رسم دارند که آینه و شمعدان عروس و داماد را در سفره عقد قرار می‌دهند. اگر شما نیز چنین رسمی دارید می‌توانید آینه و شمعدان را زودتر تهیه نموده و به محضر ازدواج شیک شهرک غرب تحویل دهید تا آینه و شمعدان را در سفره عقد قرار دهند و دیزاین را متناسب با آن تغییر دهند. در پایان مراسم نیز آینه و شمعدان را با خود به منزل عروس ببرید و به ایشان تحویل دهید. در صورتی که عروس و داماد خانه خریداری نموده باشند بهتر است آینه و شمعدان مستقیما به منزل برده شود.

تهیه ملزومات پذیرایی از مهمانان

در محضر ازدواج با قیمت مناسب امکانات مورد نیاز برای پذیرایی از مهمانان فراهم شده است. در صورتی که پذیرایی خاصی مد نظرتان است می‌توانید با مشورت مدیریت مجموعه ملزومات پذیرایی را تهیه نموده و در اختیار پرسنل قرار دهید تا از مهمانان شما پذیرایی کنند. برخی از زوجین جوان دوست دارند در پایان مراسم خود کیک عقد داشته باشند و مراسم خود را با بریدن کیک به پایان برسانند. در این صورت برای سفارش کیک باید یک ماه زودتر اقدام کنید.

کیک خود را انتخاب کنید و آن را در قنادی مورد نظرتان سفارش دهید. برای انتخاب مدل و طعم کیک می‌توانید از دوستان خود کمک بگیرید. در اینترنت مدل‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید از آنها نیز الهام بگیرید. می‌توانید برای اینکه مراسم منحصر به فردی داشته باشید از طعم‌های جدید استفاده کنید. طعم‌هایی که مطمئن هستید مهمان‌ها نیز از آن خوششان خواهد آمد.

تزئین کیک را خیلی شلوغ و رنگی انتخاب نکنید. بهتر است تزئین کیک عقد سفید و براق باشد و با استفاده از لوازم ظریف یا گل تزئین شود. برای روکش کیک از خامه یا شکلات استفاده کنید. خمیر فوندانت وزن کیک را بالا می‌برد و خورده نمی‌شود. به همین دلیل دور ریز کیک زیاد خواهد شد. اما اگر شکلات سفید یا خامه را انتخاب کنید همه کیک خورده می‌شود و دور ریز نخواهد داشت.

دقت داشته باشید که به پرسنل بسپارید که مقداری از کیک را همان ابتدا برای عروس و داماد جدا کنند و به آنها بدهند. گاها پیش آمده است که پس از تقسیم کیک، عروس و داماد از کیک عقد خود بی بهره مانده‌اند و نتوانسته‌اند کیک میل کنند. در زمان سفارش کیک مقدار تعداد مهمان‌ها را در نظر داشته باشید. معمولا برای هر مهمان به اندازه 150 الی 200 گرم کیک در نظر می‌گیرند. همیشه کمی کیک اضافه سفارش دهید که در زمان تقسیم کیک، کم نیاید.

 

آماده سازی لوازم مورد نیاز سر سفره عقد

معمولا رسم است که در محضر ازدواج شیک بر سر عروس و داماد قند می‌سایند. این رسم قدیمی نماد بارش شیرینی و شادکامی بر زندگی عروس و داماد است. برای این کار از کله قندهای کوچک و تزئین شده استفاده می‌کنند. این کله قند را خانواده عروس یا خانواده داماد تهیه می‌کنند. یک تور یا پارچه سفید رنگ نیز بالای سر عروس و داماد می‌گیرند و قند را بر روی آن می‌سایند. این پارچه و کله قندها را باید خانواده‌ها تهیه نموده و با خود به محضر ازدواج شیک تهران ببرند.

از دیگر ملزومات مراسم عقد محضری چادر سفید است. اگر رسم دارید که در زمان جاری شدن خطبه عقد چادر سفید بر سر کنید، خانواده داماد بایستی چادری سفید و مجلسی برای عروس تهیه نموده و آن را برای مراسم به عروس بدهد. چادر باید دوخته شده و آماده با عروس هدیه داده شود و برای مراسم آماده باشد.

یکی دیگر از لوازم مورد نیاز برای سفره عقد جام عسل است. رسم گذاشتن عسل در دهان عروس و داماد از گذشته وجود داشته است. این کار نماد شادکامی و شیرین نمودن کام یکدیگر در زندگی است. جام عسل را می‌توانید خودتان به سلیقه خود تزئین نموده و برای سفره عقد آماده کنید. معمولا این لوازم را خانواده‌ها تهیه می‌کنند.

مورد دیگر دسته گل عروس است. اگر عروس بخواهد دسته گلی در دست داشته باشد می‌تواند با انتخاب نوع و رنگ گل، دسته گل مورد نظر را سفارش داده تا برای روز مراسم آماده باشد. داماد دسته گل را برای عروس تهیه می‌کند و آن را پیش از مراسم به دست عروس می‌رساند.

برای اینکه مراسم شما در محضر ازدواج با قیمت مناسب به خوبی برگزار شود باید برای انجام تمامی کارهایی که نام بردیم برنامه ریزی دقیق داشته باشید. بدین ترتیب استرس شما برای برگزاری مراسم کمتر خواهد بود و همه کارها به بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد. برای برنامه ریزی می‌توانید از دوستان و اقوام خود که تجربه دارند کمک بگیرید.

 

لباس عقد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

در بخش قبل اشاره کردیم که لباسی که برای مراسم عقد محضری در محضر ازدواج شیک شهرک غرب انتخاب می‌شود باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. در این بخش می‌خواهیم در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

لباس عقد محضری باید حالتی رسمی داشته باشد. اگر مراسم شما تنها به صورت یک جشن ساده در محضر ازدواج مهردریا برگزار می‌شود بهتر است یک پیراهن ساده یا یک سارافون و دامن یا شلوار بپوشید. رنگ لباستان را می‌توانید سفید یا هر رنگ روشن دیگری که دوست دارید انتخاب کنید.

اگر پس از پایان مراسم عقد محضری جشن دیگری برگزار خواهید کرد بهتر است در محضر ازدواج یک مانتو سفید یا روشن ساده و رسمی بر تن کنید و در جشن خود لباس مجلسی مورد نظرتان را بپوشید. بهتر است لباس عروس پوشیده باشد. لباس مراسم عقد نباید همانند لباس عروس چین دار و شلوغ باشد. میکاپ و مدل موی عروس نیز بهتر است ساده و ملایم باشد. با استفاده از یک کیف مجلسی شیک و جذاب و کفش مناسب استایل خود را به عنوان عروس تکمیل کنید.

لباس داماد نیز بهتر است یک کت و شلوار ساده و رسمی باشد که بعدا نیز بتواند از آن استفاده کند. داماد می‌تواند رنگ پیراهن یا رنگ کراوات خود را با لباس عروس یا رنگ‌هایی که در دسته گل عروس است ست کند.