مقاله

محضر عقد با رستوران

admin ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

برگزاری مراسم عقد در محضر عقد با رستوران نقطه آغاز زندگی مشترک است. البته پیش از مراسم عقد تشریفاتی برای مراسم خواستگاری و بله برون نیز وجود دارد که نهایتا به مراسم عقد و مراسم عروسی ختم می‌شود. مراسم عروسی خود نیز از چند جشن دیگر تشکیل می‌شود که در ادامه آنها را به طور کامل شرح خواهیم داد. اما در این مقاله بیشتر قصد داریم بدانیم که هزینه هر مراسم از خواستگاری و بله برون تا حنا بندان و ... با چه کسی است. کدام هزینه‌ها بر عهده داماد است و کدام هزینه‌ها بر عهده خانواده عروس؟

هزینه مراسم ازدواج از خواستگاری گرفته تا پاتختی بسیار زیاد خواهد بود و گاهی ممکن است میان خانواده‌ها به دلیل عدم اطلاع از اینکه چه کسی باید هزینه‌ها را متقبل شود، مشکلاتی پیش بیاید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم درباره هزینه‌ها صحبت کنیم و توضیح دهیم که هزینه کدام مراسم با کدام خانواده است.

 

مراسم خواستگاری

اولین قدم برای ازدواج مراسم خواستگاری است که آداب و رسوم خاص خود را دارد. خانواده داماد به همراه داماد به خانه پدری عروس می‌روند تا از دختر خواستگاری کنند. هزینه پذیرایی از مهمانان در این مراسم بر عهده خانواده عروس است و خانواده داماد نیز بنا بر رسم دیرینه با شاخه گل و شیرینی به خانه عروس می‌روند. معمولا برای مراسم خواستگاری بهتر است سبد گلی تهیه شود تا نهایت ادب و احترام به عروس و خانواده عروس رعایت شود.

در مراسم خواستگاری ممکن است خانواده عروس از خانواده داماد بخواهند که برای صرف شام در منزل حضور داشته باشند و هزینه شام و تشریفات نیز بر عهده خانواده عروس می‌باشد.

 

مراسم بله برون

پس از اینکه جواب عروس و خانواده عروس مثبت بود و خانواده‌ها به توافق رسیدند مراسم بله برون برگزار می‌شود. این مراسم در هر فرهنگ ممکن است به شکل خاصی برگزار شود. به عنوان مثال برخی از خانواده‌ها جشن می‌گیرند و برخی از خانواده‌ها مراسم بله برون را با یک مهمانی کوچک برگزار می‌کنند. در مراسم بله برون از اقوام نزدیک دعوت می‌شود تا در مراسم حضور داشته باشند و همه به خانه پدری عروس دعوت می‌شوند.

هزینه مراسم بله برون بر عهده خانواده عروس است و خانواده داماد برای ادای احترام برای عروس هدایایی را با خود به همراه می‌برند. در این مراسم نیز گل و شیرینی خریداری می‌شود و به عروس تقدیم می‌شود. از دیگر هدایایی که خانواده داماد خریداری می‌کنند عبارتند از انگشتر نشان، پارچه چادری سفید یا روسری سفید برای عروس، کله قند و کیک بله برون. پارچه چادری یا روسری سفید برای روز عقد خریداری می‌شود و در روز بله برون به عروس هدیه داده می‌شود. همراه با این هدایا برخی از خانواده‌ها هدایای دیگری مانند کفش یا صندل، لباس یا مانتو و ... را نیز برای عروس هدیه می‌آورند.

در مراسم بله برون دفتری به نام دفتر بله برون وجود دارد که پس از انجام توافقات میان خانواده‌ها بر سر مهریه و شیر بها و جهیزیه، تاریخ عقد و عروسی و ... تمامی موارد درون دفتر بله برون یادداشت می‌شود که به عنوان شرایط ضمن عقد محسوب می‌شوند.

اگر خانواده عروس شروط دیگری برای داماد داشته باشد همگی باید در دفتر بله برون یادداشت شود و بزرگان فامیل و عروس و داماد دفتر را امضا کنند و دفتر را در روز عقد به همراه داشته باشند.

تهیه دفتر عقد مشخص نشده است که بر عهده کیست اما در برخی از فرهنگ‌ها خانواده داماد همراه با هدایای دفتر بله برون را نیز تهیه می‌کنند و به مراسم می‌برند و در برخی از خانواده‌ها نیز دفتر بله برون توسط خانواده عروس تهیه می‌شود. به همین دلیل بهتر است خانواده عروس دفتر بله برون را تهیه کنند تا اگر خانواده داماد دفتر بله برون نیاورده بودند بتوانید شرایط را داخل دفتر مخصوص یادداشت کنید. بودن دفتر بهتر از این است که شرایط ضمن عقد بر روی برگه‌ای یادداشت شود.

پذیرایی مراسم بله برون و تهیه لباس عروس در این مراسم بر عهده خانواده عروس است و گاها خانواده عروس به هزینه خود به مهمانان شام می‌دهد. اما هزینه‌هایی که بر عهده داماد است عبارتند از:

  1. گل و شیرینی
  2. کله قند
  3. کیک بله برون
  4. پارچه چادری سفید یا شال و روسری سفید
  5. دفتر بله برون
  6. طبق شیرینی مانند قطاب و باقلوا در برخی از شهرها مانند اصفهان و یزد

 

مراسم نامزدی

جشن نامزدی برای آشنایی خانواده‌ها با یکدیگر و معرفی عروس و داماد به اقوام و نزدیکان است و معمولا در منزل خانواده عروس و یا در تالار برگزار می‌شود و هزینه مراسم بر عهده خانواده عروس است. اما هزینه لباس نامزدی و آرایشگاه بر عهده خانواده داماد و داماد است. در روز مراسم نامزدی هدایایی از طرف خانواده داماد برای عروس تهیه می‌شود که در مراسم به عروس تقدیم می‌شود. هدایایی از قبیل کیف و کفش، پارچه مجلسی، لباس نامزدی، طلا، لوازم آرایش و شاخه نبات.

در برخی از فرهنگ‌ها شاخه نبات و قرآن را خانواده عروس تهیه می‌کنند اما در برخی از فرهنگ‌ها رسم بر این است که خانواده داماد با خود شاخه نبات می‌آورند که نشانه شیرینی و شیرین کامی است.

 

هزینه‌های تزئین منزل و دکوراسیون بر عهده خانواده عروس است و خانواده داماد نیز هدایای خود را در کنار تزئینات دیگر قرار می‌دهند. کیک مراسم نامزدی نیز توسط داماد خریداری می‌شود و در کنار سایر لوازم تزئینی قرار می‌گیرد. بهتر است هدایا و کیک مطابق با سلیقه عروس انتخاب شود و برای خرید از عروس دعوت شود تا لباس‌ها و هدایا را مطابق با سلیقه خود انتخاب کند. این کار نوعی احترام قائل شدن برای عروس محسوب می‌شود.

خانواده عروس معمولا برغای مراسم نامزدی گیفت‌هایی را تهیه می‌کنند و به عنوان یادگاری و قدر دانی از مهمانان به آنها هدیه می‌دهند. هزینه تهیه گیفت‌ها بر عهده خانواده عروس می‌باشد.

در نتیجه هزینه‌هایی که در مراسم نامزدی بر عهده داماد است عبارتند از:

  • لباس نامزدی
  • هزینه آرایشگاه
  • پارچه یا لباس مجلسی
  • لوازم آرایش
  • کیک نامزدی
  • ست یا نیم ست طلا
  • شاخه نبات و قرآن

و هزینه‌هایی که بر عهده خانواده عروس است نیز عبارتند از:

  • هزینه تالار و پذیرایی از مهمان‌ها
  • تزئین اتاق جشن و هزینه‌های لازم برای دکوراسیون میز نامزدی

 

مراسم عقد در محضر عقد با رستوران

 مراسم عقد ممکن است در منزل یا در محضر عقد شهرک غرب انجام شود. عقد رسمی باید در دفتر خانه ثبت شود و پیش از ثبت عقد عروس و داماد باید آزمایش پیش از ازدواج بدهند. هزینه آزمایش، محضر با سالن پذیرایی بر عهده داماد و خانواده داماد است.

خرید حلقه عروس بر عهده خانواده داماد است و خرید حلقه داماد بر عهده خانواده عروس می‌باشد. اما سایر هزینه‌ها در برخی از فرهنگ‌ها متفاوت هستند. به عنوان مثال در برخی از خانواده‌ها عقد در محضر جاری می‌شود و سپس مهمانان به خانه پدری عروس می‌روند و خانواده عروس از مهمانان پذیرایی می‌کنند. در این حالت هزینه پذیرایی از مهمانان بر عهده خانواده عروس می‌باشد. اما در برخی از خانواده‌ها هزینه پذیرایی از مهمانان میان خانواده‌ها تقسیم می‌شود و داماد نیز در هزینه‌ها مشارکت دارد.

در برخی از فرهنگ‌ها نیز مراسم عقد در محضر عقد با رستوران شهرک غرب برگزار می‌شود و مهمانان پس از پایان مراسم به صرف شام دعوت می‌شوند. در این حالت هزینه محضر و پذیرایی از مهمانان بر عهده خانواده داماد است. گاهی خانواده عروس در این هزینه شریک می‌شوند و برخی از هزینه‌های محضر عقد با رستوران تهران را بر عهده می‌گیرند. این موضوع به توافقات میان خانواده‌ها بستگی دارد و بهتر است پیش از برگزاری مراسم در مورد این مسائل به طور مفصل صحبت شود.

هزینه لباس عقد و آرایشگاه نیز بر عهده داماد است. اگر لباس مراسم عقد در محضر عقد با رستوران غرب تهران و جشن عقد با یکدیگر متفاوت باشد معمولا به این صورت است که لباس مراسم عقد توسط خانواده عروس تهیه می‌شود و لباس جشن عقد توسط داماد خریداری می‌شود.

در مراسم عقد هدایایی به عروس و داماد تقدیم می‌شود که از معروف‌ترین هدایای روز عقد ساعت است که ساعت عروس توسط خانواده داماد و ساعت داماد توسط خانواده عروس تهیه می‌شود و در مراسم به آنها هدیه داده می‌شود.

ظرف عسل یا همان جام عسل را خانواده عروس تهیه می‌کنند اما تهیه کیک عقد بر عهده داماد است. در زمان جاری شدن خطبه عقد در محضر با سالن پذیرایی معمولا رسم به این ترتیب است که عروس پس از سه بار خوانده شدن خطبه جواب مثبت را اعلام می‌کند. خانواده داماد برای هر بار که عروس جوابی نمی‌دهد باید هدیه‌ای با عنوان زیر لفظی به عروس بدهید تا در نهایت در بار سوم عروس جواب مثبت خود را اعلام کند. زیر لفظی ممکن است یک گردنبند طلا یا النگو یا دستبند باشد.

 

در نتیجه هزینه‌های مربوط به داماد در مراسم عقد عبارتند از:

  1. هزینه آزمایشگاه
  2. هزینه محضر عقد با رستوران غرب تهران
  3. کیک مراسم عقد
  4. آرایشگاه عروس
  5. لباس عقد و مراسم عقد در محضر عقد با رستوران شهرک غرب
  6. حلقه عروس
  7. ساعت عروس
  8. زیر لفظی

هزینه‌های مربوط به خانواده عروس نیز عبارتند از:

  1. حلقه داماد
  2. ساعت داماد
  3. جام عسل
  4. لباس عقد محضری در محضر عقد شهرک غرب

 

مهمترین ویژگی‌های محضر با سالن پذیرایی خوب

  • یک محضر عقد با رستوران تهران باید امکانات لازم برای برگزاری مراسم عقد و نامزدی را داشته باشد و شرایط برای پذیرایی از مهمانان با ظرفیت بالا فراهم باشد.
  • کیفیت غذا و تجهیزات کافی برای طبخ و سرو غذا از دیگر ویژگی‌های محضر عقد با رستوران شهرک غرب می‌باشد. برای اطمینان از کیفیت غذاها می‌توانید از مدیریت مجموعه بخواهید تا نمونه غذاهای مجموعه را برای تست در اختیار شما قرار دهد. بدین ترتیب بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید گه چه غذایی برای مراسم عقد و جشن تان مناسب است.
  • برخورداری از فضای زیبا برای عکاسی و فیلم برداری از دیگر ویژگی‌های محضر عقد شهرک غرب می‌باشد. در محضر عقد مهردریا امکانات لازم برای عکاسی و فیلم برداری با حضور عکاس و فیلم بردار حرفه‌ای فراهم می‌باشد.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی https://mehredarya.com/ مراجعه فرمائید و با شماره تلفن‌های مجموعه تماس حاصل نمائید.

 

  • دکوراسیون اتاق عقد و سفره عقد زیبا و مجلل از دیگر ویژگی‌های محضر عقد با رستوران می‌باشد. استفاده از تزئینات زیبا و ظروف مدرن در سفره عقد جلوه اتاق عقد را بسیار زیباتر خواهد کرد. همچنین گل آرایی و شمع آرایی در زیبایی اتاق و سفره عقد نقش بسیار موثری دارد.
  • دسترسی به محضر عقد با رستوران تهران بایستی برای مهمانان و خانواده‌ها آسان باشد. مسافت میان محضر تا آرایشگاه نباید خیلی زیاد باشد. در این صورت مهمانان باید مدت زمان طولانی را در ترافیک سپری کنند و این موضوع باعث می‌شود تا مهمان‌ها کلافه شوند و نتوانند به موقع در مراسم حاضر شوند. همچنین فاصله آرایشگاه تا محضر عقد نباید خیلی طولانی باشد تا عروس و داماد دچار استرس نشوند و به موقع برای مراسم آماده شوند.
  • از دیگر ویژگی‌های محضر عقد با رستوران غرب تهران برخورداری از پارکینگ و فضای کافی برای خودروهای مهمان‌ها است. بدین ترتیب مهمان‌ها برای پیدا کردن جای پارک مجبور نیستند ساعت‌ها در خیابان‌های اطراف به دنبال جای پارک بگردند. وجود پارکینگ موجب آسودگی خاطر مهمانان خواهد بود.
  • نورپردازی مناسب سالن عقد و محل نشستن عروس و داماد از مهمترین ویژگی‌های محضر عقد شهرک غرب می‌باشد. نورپردازی اتاق عقد باید کافی و مناسب باشد تا در زمان عکاسی و فیلم برداری عکس‌ها با کیفیت بیفتند. نور پردازی سفره عقد در زیباتر جلوه نمودن آن بسیار موثر است. وجود رقص نور برای زمان فیلم برداری و در زمان پخش موسیقی بسیار مهم است.
  • امکان پخش موسیقی از دیگر ویژگی‌های محضر عقد می‌باشد. در برخی از محضرها امکان اجرای موسیقی زنده وجود دارد و نوازندگان و خواننده در محضر حاضر می‌شود و موسیقی مورد علاقه عروس و داماد را می‌نوازد. بدین ترتیب مراسم با شکوه و به یاد ماندنی برگزار خواهد شد.
  • ظرفیت کافی برای حضور مهمانان از دیگر ویژگی‌های مثبت یک محضر عقد خوب است. ظرفیت محضر باید با تعداد مهمانانی که قصد دارید برای مراسم دعوت کنید متناسب باشد تا با مشکل کمبود جا و صندلی مواجه نشوید. اگر تعداد مهمانان زیاد است می‌توانید در سالن شام را به صورت بوفه و ایستاده سرو کنید و تنها برای افرادی که توانایی ایستادن برای طولانی مدت را ندارند  میز و صندلی بچینید.

 

هزینه‌های دوران عقد

فاصله میان عقد تا عروسی را دوران عقد یا نامزدی می‌نامند که معمولا بین 6 ماه تا یک سال است. عروس و داماد در این دوران فرصت دارند تا با یکدیگر بیشتر آشنا شوند و با خانواده‌ها در ارتباط باشند. در این دوران معمولا خانواده عروس برای مراسم خاصی مانند شب چله، عید نوروز، عید قربان و دیگر مناسب‌های سال خانواده داماد را برای شام یا ناهار به منزل پدری عروس دعوت می‌کنند و خانواده داماد نیز هدایایی را برای عروس با خود به همراه می‌برند.

هدایایی که از سوی خانواده داماد تهیه می‌شوند به زیبایی تزئین می‌شوند و به عروس تقدیم می‌شوند. به عنوان مثال برای شب یلدا لباس زمستانه مانند پالتو یا بوت، آجیل و میوه و هندوانه تزئین شده را برای عروس می‌برند و در عید نوروز نیز هدایایی مانند لباس مجلسی، طلا و آجیل و ... را تزئین می‌کنند و برای عروس می‌برند. برای مناسبت‌های دیگر هدایایی مانند ادکلن و لوازم آرایش و سایر لوازم مورد استفاده عروس را هدیه می‌برند و هر بار یک قطعه طلا نیز به عروس هدیه می‌دهند. خانواده عروس نیز در مناسبت‌هایی مانند روز مرد برای داماد هدیه می‌خرند و به داماد هدیه می‌دهند.

 

مراسم حنابندان

شب قبل از عروسی مراسمی با نام حنابندان در منزل پدری عروس برگزار می‌شود که به نوعی مراسم خداحافظی عروس با خانه پدری محسوب می‌شود. هزینه مراسم حنابندان بر عهده خانواده عروس است و یک مراسم زنانه می‌باشد. بانوان فامیل برای صرف شیرینی و عصرانه در منزل پدری عروس دور هم جمع می‌شوند و با جشن و پایکوبی عروس را برای زندگی متاهلی و آغاز زندگی مشترک آماده می‌کنند. تهیه لباس حنابندان، آرایشگاه عروس و حنا و تزئینات آن بر عهده خانواده داماد است و خریدهای عروس که شامل لباس خواب، ادکلن، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش و آینه و شمعدان در مراسم حنابندان توسط خانواده داماد تزئین می‌شوند و به عروس تقدیم می‌شوند. خانواده داماد تکه‌ای طلا برای عروس خریداری می‌نمایند و به او در مراسم حنابندان هدیه می‌دهند.

هزینه‌هایی که در مراسم حنابندان بر عهده داماد است عبارتند از:

  • ظرف حنا و تزئینات همراه آن
  • لباس عروس
  • آرایشگاه عروس
  • خریدهای عروسی به همراه تزئینات آنها
  • طلا و سایر هدیه‌های حنابندان

هزینه‌هایی که بر عهده خانواده عروس هستند:

  1. هزینه پذیرایی از مهمان‌ها
  2. تزئین اتاق و منزل برای مراسم حنابندان

 

مراسم عروسی

مراسم عروسی یکی از مهمترین مراسم مربوط به ازدواج است و معمولا بسیار پر هزینه و مفصل می‌باشد. هزینه‌های عروسی شامل هزینه تالار، شام عروسی، لباس عروس، تزئین ماشین عروس، آرایشگاه عروس و دسته گل و سایر خریدهای عروس می‌باشد که تمامی آنها بر عهده خانواده داماد و داماد می‌باشند.

شام عروسی معمولا بسیار مفصل و در چند نوع مختلف سفارش داده می‌شود. خانواده‌ها برای مراسم عروسی حساسیت بیشتری دارند و دوست دارند که همی چیز کامل و بی عیب و نقص برگزار شود به همین دلیل معمولا دو یا سه نوع غذا انتخاب می‌کنند و در کنار آن دسر و سالاد و نوشیدنی‌های مختلف نیز سفارش می‌دهند.

نحوه سرو شام عروسی می‌تواند بنا به انتخاب خانواده‌ها انجام شود. در برخی از سالن‌ها شام عروسی به صورت سلف سرویس سرو می‌شود و در برخی دیگر به صورت دیس پرسی است. انتخاب نحوه پذیرایی از مهمانان به امکانات سالن و سلیقه خانواده‌ها بستگی خواهد داشت.

خانواده عروس نیز برای داماد خرید می‌کنند. لوازمی مانند کت و شلوار، ادکلن، کفش و کمربند، لباس راحتی، لوازم بهداشتی و آرایشی مانند لوازم مورد نیاز برای اصلاح و ... را خریداری می‌کنند و به داماد تقدیم می‌کنند. خرید اکسسوری داماد برای روز عروسی مانند کراوات یا پاپیون نیز بر عهده خانواده عروس است.

 

خرید جهیزیه

خرید جهیزیه در بیشتر شهرها و فرهنگ‌های ایرانی بر عهده خانواده عروس است و برخی از اقلام منزل با توافق خانواده‌ها بر عهده داماد است که بر روی برگه‌ای یادداشت می‌کنند و خانواده داماد آنها را تا قبل از روز عروسی خریداری می‌کنند و در منزل عروس و داماد می‌گذارند. معمولا لوازم چوبی منزل و لوازم صوتی و تصویری بر عهده داماد است و در برخی از خانواده‌ها خرید یخچال، لباسشویی و اجاق بر عهده داماد است.

جهیزیه عروس چند روز قبل از مراسم عروسی با تشریفاتی خاص به منزل عروس و داماد منتقل می‌شوند و خانواده عروس کمک می‌کنند تا لوازم را در منزل بچینند. پس از پایان کار خانواده داماد خانواده عروس و اقوام را برای شام به منزل پدری داماد دعوت می‌کنند. ممکن است شام در منزل باشد یا در تالار، اما بر عهده خانواده داماد می‌باشد.

تهیه مواد خوراکی اولیه خانه عروس و داماد بر عهده خانواده عروس است. مانند برنج، حبوبات، میوه و سبزی، قند و شکر و گوشت و مرغ و ...

تمامی لوازم عروس در منزل توسط خانواده عروس به زیبایی تزئین می‌شوند و با استفاده از گل و شمع اتاق‌ها و سالن و آشپرخانه زینت داده می‌شوند.

 

مراسم پاتختی

پاتختی یک مراسم زنانه است که پس از پایان مراسم عروسی و فردای روز عروسی در منزل عروس و داماد برگزار می‌شود. در صورت توافق خانواده‌ها در برخی از فرهنگ‌ها مراسم پاتختی در خانواده پدری داماد برگزار می‌شود تا خانه عروس به هم نریزد. در این مراسم مهمان‌ها هدایای خود را به عروس و داماد تقدیم می‌کنند و برای آنها آرزوی خوشبختی می‌نمایند. مراسم پاتختی معمولا تنها شامل پذیرایی با شیرینی و شربت است و بیشتر از دو الی سه ساعت بیشتر طول نمی‌کشد.

هزینه پذیرایی و آرایشگاه و لباس عروس بر عهده داماد و خانواده داماد است.

 

مراسم پاگشا

این مراسم از سوی خانواده داماد برگزار می‌شود و معمولا در فاصله کمی از مراسم عروسی انجام می‌شود. خانواده داماد عروس و داماد را به همراه خانواده عروس به منزل خود دعوت می‌کنند و اولین ورود عروس به منزل پدری داماد را جشن می‌گیرند.

در این مراسم معمولا عروس و داماد برای قدر دانی هدیه‌ای یا کیک را با خود به خانه پدری داماد می‌برند و خانواده داماد نیز به عروس خود هدیه‌ای مانند طلا، لوازم خانگی یا لباس هدیه می‌دهند و ورود عروس را به خانواده خود خوش آمد می‌گویند.

برای داشتن مراسم عقد و عروسی به یاد ماندنی و خاره انگیز بایستی پیش از هر اقدامی ابتدا برنامه ریزی کنید. برای کوچکترین کارها هم برنامه ریزی کنید و تمام کارهای لازم برای روز عقد و عروسی را یادداشت کنید. مراسم را با خانواده‌ها هماهنگ کنید و با اطلاع یکدیگر مراسم را ترتیب دهید.